Στοιχεία Έργου
Τοποθεσία: Ανθούπολη
Εμβαδόν: 565.60 τ.μ (όροφοι) | 127.45 τ.μ (υπόγειο)
Τύπος: Εμπορική Χρήση
Υπεύθυνη Μελέτης: Πολυξένη Γκανούρη
Χρόνος μελέτης: 2021-2022
Το κτήριο χωροθετείται εντός ενδιάμεσου, επιμήκους οικοπέδου με ακανόνιστο σχήμα, σε περιοχή με έντονη εμπορική ανάπτυξη. Αποτελείται από ισόγειο χώρο εμπορικής χρήσης με πατάρι, τρεις άνω ορόφους που στεγάζουν γραφεία, καθώς και ένα μικρό διαμέρισμα στον τελευταίο όροφο, το οποίο προορίζεται για τον ιδιοκτήτη.
Το κτήριο υποχωρεί τόσο από τη ρυμοτομική γραμμή όσο και από τα όρια του οικοπέδου, διακόπτοντας τη συνέχεια του μετώπου της πόλης και δημιουργώντας έναν ανοικτό υπαίθριο χώρο, που λειτουργεί ως καταφύγιο μέσα στο αστικό τοπίο. Ένας μικρότερος, πιο προστατευμένος και κλειστός υπαίθριος χώρος διαμορφώνεται στο πίσω μέρος του οικοπέδου. Η υποχώρηση αυτή, πέρα από τη δημιουργία υπαίθριων χώρων στο ισόγειο, συμβάλλει στη βελτίωση του φυσικού φωτισμού και εξασφαλίζει ανεμπόδιστες θέες προς την πόλη.




Ο σχεδιασμός του κτηρίου βασίζεται σε μια τριμερή διάρθρωση: τη βάση, τον κορμό και τη στέψη, με κάθε τμήμα να επιτελεί συγκεκριμένη λειτουργία. Η προσέγγιση αυτή επιλέχθηκε ώστε να περιοριστεί η αίσθηση της κατακόρυφης ανάπτυξης του κτηρίου και να καταστεί το ισόγειο εμπορικό μέτωπο πιο φιλικό στην ανθρώπινη κλίμακα. Ο όγκος του κτηρίου ορίζεται από δύο τοιχία από οπλισμένο σκυρόδεμα, που ακολουθούν τα όρια του οικοπέδου σε σχέση με τα γειτονικά κτίσματα. Με αυτόν τον τρόπο διαμορφώνεται ένα πρίσμα, το οποίο αφενός ενοποιεί τον όγκο και τις όψεις του κτηρίου και αφετέρου ελευθερώνει το ισόγειο, ενισχύοντας τη διαφάνεια.
Στη βάση του κτηρίου, μια διώροφη υαλοπετάσματος, πλαισιωμένη από εμφανή, αβαφή φέροντα στοιχεία από σκυρόδεμα, δημιουργεί μια διαφανή σχέση με τον δημόσιο χώρο, όπως επιτάσσει η εμπορική χρήση. Το ισόγειο ανοίγεται προς την πόλη, επιτρέποντας την είσοδο φυσικού φωτός και προσφέροντας απρόσκοπτη θέα. Οι μεγάλες αναδιπλούμενες υαλοπόρτες επιτρέπουν την άμεση επέκταση του εσωτερικού χώρου προς την εμπρόσθια αυλή. Όταν είναι πλήρως ανοιχτές, καταργούν το όριο ανάμεσα στον εσωτερικό και τον εξωτερικό χώρο, ενισχύοντας τη ροϊκότητα και τη συνέχεια.
Πάνω από τη διαφανή αυτή βάση, αναπτύσσεται ο συμπαγής όγκος των ορόφων γραφείων, ο οποίος προεξέχει ελαφρώς. Η όψη προς τον δρόμο συγκροτείται από έναν συνδυασμό συμπαγών επιφανειών (επιχρισμένων με λευκό και κίτρινο χρώμα) και ανοιγμάτων (υαλοστασίων), εντός ενός αυστηρού ορθογώνιου πλαισίου από πλάκες και φέροντα τοιχία από σκυρόδεμα. Τα σχετικά μικρά ανοίγματα στους χώρους γραφείων, σε συνδυασμό με τις ρυθμιζόμενες περσίδες αλουμινίου, επιτυγχάνουν μια ισορροπημένη και ελεγχόμενη σχέση μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού χώρου. Η πίσω όψη είναι σαφώς πιο συμπαγής, αποτελούμενη κυρίως από φέροντες τοίχους από σκυρόδεμα και διακριτά υαλοστάσια. Τρεις στενοί εξώστες, μαζί με έναν προεξέχοντα διώροφο όγκο από σκυρόδεμα (ερκέρ), διακόπτουν την επίπεδη επιφάνεια της πίσω όψης, προσθέτοντας βάθος και δημιουργώντας ένα παιχνίδι φωτός και σκιάς.
Και οι δύο κύριες όψεις του κτηρίου συντίθενται από εμφανή, άβαφα φέροντα στοιχεία από σκυρόδεμα, υαλοστάσια, περσίδες αλουμινίου και επιχρισμένες επιφάνειες.
Η στέψη του κτηρίου ολοκληρώνει τη σύνθεση. Αποτελείται από τον όγκο του στούντιο-διαμερίσματος στην ταράτσα, μία πέργκολα από σκυρόδεμα και το κλιμακοστάσιο, το οποίο υπερβαίνει σε ύψος τα υπόλοιπα στοιχεία του κτηρίου, προσδίδοντας ένταση στον σχεδιασμό.
Σχέδια






Η συνολική σύνθεση χαρακτηρίζεται από γεωμετρία. Ο κάνναβος παύει να είναι απλώς ένα εργαλείο κατασκευής που ορίζει τον φέροντα οργανισμό· μετατρέπεται σε βασικό εργαλείο σχεδιασμού, που επηρεάζει ολιστικά τη σύνθεση. Τόσο τα φέροντα όσο και τα μη φέροντα στοιχεία υπακούουν σε αυτόν, διαμορφώνοντας τους χώρους και τις όψεις του κτηρίου.